malin-heléna - Barn, Hus och Träning

Direktlänk till inlägg 29 januari 2012

Kokboksutmaningen med Eleonore

Av malin - 29 januari 2012 20:45

Jag är, som vanligt, ute i sista minuten. Men jag hann! 

Eleonore har en kokboksutmaning som går ut på att vi ska använda vår kokböcker mer, vilket jag tycker är en fantastisk ide! Läs mer om själva utmaningen här. 


Här kommer mitt bidrag till månadens tema choklad! 


Jag är ju helt galen i vitchoklad därför tänkte jag att detta ver ett lysande tillfälle att använda ett nytt recept i min älskade kokbok "fler kladdkakor" av Mia Öhrn. Detta är en bok som ja, ni hör på namnet antar jag, innehåller maaaassor med olika kladdkakor, kladdtårtor, kladd-små-kakor. ALLT inom kladdig choklad finn i denna boken. 

Jag har nog gjort de allra flesta varianterna av kladdigheter i denna boken, men några recept finns fortfarande att utforska. :)

Receptet jag gav mig på denna gången var: Vita chokladmuffins.


 


Du behöver: 

100 g smör

150 g vit choklad

2 ägg 

1 dl strösocker 

Finrivet skal av 1 citron

1 ½ dl vetemjöl

1 krm salt

Ca: 1 dl hallon


Gör så här:

Smält smöret i en kastrull på spisen. Dra kastrullen från värmen och bryt sedan chokladen i mindre bitar. 

Rör sedan tills chokladen har smält. 

Vispa sedan upp äggen lätt med socker och citron skalet. Blanda chokladblandningen och äggsmeten och tillsätt till sist mjölet och saltet.

Rör detta till en jämn smet och fördela smeten i muffinsformar, det blir ca 12-13 stycken. (Jag använde även en muffinsplåt att ha formarna i så att de inte föyter ut under gräddningen.) 

Ta sedan hallonen och fördela dem, 2-3 stycken i varje form. 

Grädda i mitten av ugnen i 200 grader i ca 12 minuter. 

Låt dem sedan svalna! 


Jag tyckte dessa var helt fantastiska, älskar att de är så kladdiga i mitten att de Nästan inte är färdiggräddade. 
Det finns ju en fin gräns på kladdigt och när de blir liiite för torra.

Dessa fina små choklad-hallon muffins får 5 av 5 möjliga av mig!  


 

 
 
Josefine - Mamma till Alva

Josefine - Mamma till Alva

30 januari 2012 10:52

ja fyy det var vidrigt :( det går ju så jäkla snabbt och när vi hade vänt på henne och dunkat henne i ryggen ett par gånger men att hon fortfarande inte andades så fick vi fullkomlig panik !! men som tur var lossnade det tillslut.

mums vad goda dom där ser ut, ååh, jag älskar också vit choklad :D (fast vem gör inte det? hihi)

http://emmajosefine.com

 
Vivi

Vivi

30 januari 2012 13:07

Jag brukar inte vara så mycket för muffins, men de där lär smaskiga !! Namnamnam !! :D
Bra val till utmaningen, nu väntar man ju ivrigt på nästa utmaning ! KRAMAR

http://www.missvivis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av malin - 2 mars 2014 11:04


Det var ett tag sedan jag uppdaterade nu och mycket har hänt på dessa veckor. Den 17 februari kom vår finaste lille kille Alex till världen. (Efter en lång och jobbigt förlossning, som jag faktiskt inte kommer dela närmare här.) Och samtidigt...

Av malin - 6 februari 2014 11:05

Ja, en liten snabbis hinner jag uppdatera er med.  Det är en hel del att stå i just nu, framförallt med huset och flytten.  Vi vill ju så gärna ha flyttat in i huset helt tills den lilla bestämmer sig för att komma ut.  Det verkar som att badru...

Av malin - 28 januari 2014 10:34


   Japp,  nu är vi redo! Alla stora saker är fixade inför bäbisens ankomst och förlossningsväskan är packad. Det ligger till och med 2 st cola och ett paket bravokex i där om det skulle bli väldigt bråttom så vi inte hinner handla något att äta ...

Av malin - 23 januari 2014 15:49

Jag har tyvärr inte haft den bästa veckan denna vecka.    Vill bara få ur mig lite känslor just nu.    I måndags var det min 25 årsdag, en dag som borde vara härlig, rolig och positiv.  Men tyvärr har min morfar, som varit sjuk i parkinsons...

Av malin - 20 januari 2014 12:26


Det är så otroligt mycket att tänka på när man ska flytta. Allt från att allt faktiskt ska packas ner till saker som att säga upp el med mera och adressändra.  Och så måste man ju ha en namnskylt till brevlådan. Det är ju ingen stor grej, men det ska...

Ovido - Quiz & Flashcards