malin-heléna - Barn, Hus och Träning

Direktlänk till inlägg 2 juni 2012

Nu är det juni!

Av malin - 2 juni 2012 11:00

Mja, nu är det sommar! I alla fall om man kollar i almenackan. Vädret ute säger annat.. 

Visst, det är soligt idag riktigt fint när man kollar ut genom fönstret. Men skenet bedrar, morognpromenaden var kall och lätt blåsig. Krävde både en tjock sjal, mössa och vantar.. 


Men idag börjar jag med min försenade vårdeff. 

Ja, jag hade ju egentligen tänkt att den skulle avslutas nu ungefär, men när jag kollade kalendern så kände jag att det passade så mycket bättre nu första delen på juni. 
I maj har det varit födelsedagar och annat plus att nu i juni åker Johan bort och jag jobbar rätt mycket så då blir det bättre att köra strikt kost nu och ökad kontitionsträning.


Vad är nu få deff?
Ja, syftet med det är ett gå ner i fett utan att tappa för mycket muskler. Framför allt används begreppet deff i fitness och body buildning världen. Men många "vanliga träningsnördar (som mig själv) använder det på gymmet med. Helt enkelt en period när man vill va lite mer vältränad än andra perioder. (Sommaren är ju en vanlig sådan tid.) 

Min deff ser väl kanske inte ut som de vanligaste, räkna kalorier och hålla ett väldigt strikt kostschema.

Jag kommer absolut att köra på en mer strikt kost. Men det blir inte något räknande med kalorier, med min historik så får det kvitta. Jag tror att det gör mer skada för hjärnan än nytta för kroppen.
Nej, min deff är äta vettigt, alla mina 6 mål om dagen och BRA mat och godis, glass och annan gotta ska nästan uteslutas HELT. Visst, jag vet redan nu att det kommer bli någon godbit denna perioden, men inte som det brukar vara. 

Sedan ska jag öka min cardioträning, detta är den största skillanden. Alltså morgonpromenaderna blir fler och längre och jag kommer lägga till mer kontition efter styrkan med. t. ex springa 5km på löpbandet efter ett styrkepass. 


Sedan kommer min lilla uppläxning, så klart. ;) 

Jag HETSAR INTE!! Att skippa måltider, träna för många dagar i veckan, för många pass om dagen är inte sunt. 
Man måste i första hand lyssna på sin kropp. Säger kroppen Vila, då lönar det sig att vila om man tärnat hårt i flera dagar i rad redan.

Strikt mat betyder inte för mig bara lite sallad och skippa allt fett, kolhydrater och så. Det handlar om mycket protein och ordentligt med mat. Balans!

 Kolhydrater är BRA!! Det är viktigt och skit bra källa till energi. Var inte rädda för kolhydrater. :) 


 
 
Johanna

Johanna

2 juni 2012 12:16

Ja nu är det sommar! :)
Ja eller hur försova sig så är dagen förstörd.... :/
Hoppas det går bra och jobba!
kram

http://lifeofjohanna.bloggplatsen.se

 
Vivi

Vivi

2 juni 2012 14:19

Vad gullig du är som skriver så snälla saker om mina texter! :)
Jag tror du kan skriva ett jättebra inlägg, detta inlägget är ju huir bra som helst, bra information och inspirerande och står för vad jag tycker är sund träning! Du har mycket du kan bidra för du verkar verkligen ha lärt känna din kropp och dina begränsningar, bara skriv gumman! Det kommer bli jättebra och riktig tkul och läsa :)

Efter 6 dagar behövs 4 dagars ledighet :P

Många kramar !!

http://www.missvivis.se

 
trollet

trollet

3 juni 2012 10:35

Sommaren känns verkligen avlägsen... trisst, men jag hoppas verkligen den kommer=)) Lycka till med deffen!!

http://www.lchftrollet.blogg.se

 
trollet

trollet

3 juni 2012 10:35

Ps. man kan väl få göra som man vill med kolhydraterna;)

http://www.lchftrollet.blogg.se

 
Patricia♔

Patricia♔

3 juni 2012 17:16

Jo jag sitter just nu i bilen på väg hem hihi:) Ska bli så skönt att komma hem, även om vi bara varit borta en natt.

Jag går på gym, så det blir mest olika styrkeövningar, eller konditionsövninga så som löpband, cykel osv. Men spelar en del badminton också:)

Kramar

http://patriciac.blogg.se

 
Rinki

Rinki

3 juni 2012 17:53

Hej vännen, det är bra att du lyssnar på din kropp, det ska man alltid göra. Vissa saker är så himla generaliserade känner jag, vissa saker passar inte alla och man måste då göra precis som dig! <3

Sv: Kul att du gillade mitt inlägg kring diskussionen om kön, det är rätt spännande det där, sedan att du säger att du tycker likadant som mig ;) det är ju ett plus i kanten det med. Kul att du gillade muggarna på bilden.

Hur är det med dig?

Kram

http://rhulth.wordpress.com

 
Cecilia

Cecilia

3 juni 2012 19:53

Det låter sunt det där med din deff att inte räkna kalorier och sånt. Egentligen vet man ju vad som är sunt och inte. Lycka till och lyssna på kroppen! :) Bra att du skrev det med kolhydrater. Jag önskar jag vågade äta mer såna men det går inte, dessutom är det lika gott utan :) minst lika gott!

Ja lchf verkar ovettigt på något sätt :-S känns inte bra för blodkärlen i alla fall?! Med massa fett, även om det kanske är bra fetter, det är ju inte direkt chips dom äter.

Nja alltså jag fick inte ont av att träna, det är nu efter min svältperiod som jag har ont i musklerna och det känns i uppförsbackar och sånt. Ibland ger jag upp och hoppar av cykeln och går och ibland lider jag mig igenom det. Bygger ju inte upp mina muskler av att ge upp ;)

Jaaaa, jag vet maten är skitviktig, speciellt nu när jag vill bygga upp. Men det är konstigt nog lättare att äta skit, sånt jag verkligen vill ha med mera kalorier än att lägga till till exempel potatis och ris. Som nötter brukar gå bra att äta. Idag ska jag äta både popcorn och godis men har å andra sidan ätit väldigt få kalorier idag och bara 2 mål för att inte överkonsumera. Onödigt att ens äta godis men... Det sista har det blivit mycket sånt. Vet inte varför men nån slags hets över det hela typ.

Okej, jo det var samma här, dom skicka mig till skolsyster typ för samtal och sen kurator/psykolog. När jag var 12.

Jo jag måste tyvärr väga mig, jag kan be att inte få se men då skapar jag fantasier om att jag gått upp 10 kilo och får för mig att jag väger mycket mer, jag måste ha kontrollen att jag inte tappar den igen och går upp 25 kilo (been there - done that)

Jag vet allt att man inte blir jättebiff för att man tar i med träningen :) När jag gick på gymmet så tog jag i ganska mycket och ökade vikterna bra. För jag ville se resultat och jag tränade inte så mycket så att jag kunde bli nästa Arnold :-D Haha.
Det krävs nog både jävligt bra kost och otroligt hård träning och tillskott för det? Sen är det inte snyggt någonstans med jättebiffiga tjejer.... tycker jag. Lagom är alltid bra. Vältränade tjejer kan ju dock vara jävligt hett men inte biffiga i den meningen där dom ser ut som killar :) om du förstår? Du ser ut att vara i grym form, sagt det innan juu :) alldeles lagom av vad jag sett i t.ex headern!

Hur ser en vanlig mat/träningsdag ut för dig? Om du vill får du gärna dela med dig av det. Typ hur mkt du tränar, vad du äter. Kan vara intressant att se hur andra äter :) jämföra lite.

Stor kram!

http://www.ceciliadarling.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av malin - 2 mars 2014 11:04


Det var ett tag sedan jag uppdaterade nu och mycket har hänt på dessa veckor. Den 17 februari kom vår finaste lille kille Alex till världen. (Efter en lång och jobbigt förlossning, som jag faktiskt inte kommer dela närmare här.) Och samtidigt...

Av malin - 6 februari 2014 11:05

Ja, en liten snabbis hinner jag uppdatera er med.  Det är en hel del att stå i just nu, framförallt med huset och flytten.  Vi vill ju så gärna ha flyttat in i huset helt tills den lilla bestämmer sig för att komma ut.  Det verkar som att badru...

Av malin - 28 januari 2014 10:34


   Japp,  nu är vi redo! Alla stora saker är fixade inför bäbisens ankomst och förlossningsväskan är packad. Det ligger till och med 2 st cola och ett paket bravokex i där om det skulle bli väldigt bråttom så vi inte hinner handla något att äta ...

Av malin - 23 januari 2014 15:49

Jag har tyvärr inte haft den bästa veckan denna vecka.    Vill bara få ur mig lite känslor just nu.    I måndags var det min 25 årsdag, en dag som borde vara härlig, rolig och positiv.  Men tyvärr har min morfar, som varit sjuk i parkinsons...

Av malin - 20 januari 2014 12:26


Det är så otroligt mycket att tänka på när man ska flytta. Allt från att allt faktiskt ska packas ner till saker som att säga upp el med mera och adressändra.  Och så måste man ju ha en namnskylt till brevlådan. Det är ju ingen stor grej, men det ska...

Ovido - Quiz & Flashcards